Ballerinaen sprang ud som råstærk instruktør

, , , ,

En ulykke sendte Cassandra i en ny retning

“Mit store ønske var, at blive danser så jeg brugte al min fritid på dans efter skole.  Jeg dansede klassisk ballet, senere contemporary dans og jazz” fortæller Cassandra.

“Men som 15 årig brækkede jeg nakken og tilbragte 2 uger på hospitalet iført hals- og ryg krave. Jeg måtte absolut intet lave i 2 måneder.  I skolen havde jeg valgt dans som liniefag, og nu kunne jeg slet ikke danse. I et halvt år kunne jeg ikke træne, men så begyndte min træner at give mig nogle få Pilates øvelser. Det holdt min krop i gang.

Det var vigtigt for mig at komme gennem min eksamen i dans og jeg bestod. Men jeg kunne godt se, at jeg ikke kunne blive optaget i et dansekompagni”.

 

Pilates træning til en brækket nakke

Efter to år, hvor Cassandra havde prøvet at gøre karriere indenfor sang og en lille smule dans, besluttede hun en dag at skifte retning. Cassandra tog en BASI-Pilates uddannelse i Pretoria i Syd-Afrika hvor hun er fra og underviste her i mere end 5 år. Det Pilates træningen havde gjort for hende, ville hun gerne være med til at give videre til andre. 

“Jeg bliver tjekket hvert år, og lægerne kan næsten ikke tro på alt det jeg kan gøre. 

Jeg kan stå på hovedet. Jeg lægger ikke vægten på mit hoved, jeg holder det i mine arme – snyder lidt på en måde. Men jeg er i stand til at fordele hele vægten af min krop, fordi jeg har bevidstheden i kroppen nu. 

Det er styrken ved Pilates – alt er forbundet. 

Når jeg bevæger mit hoved er det ikke bare mit hoved der bevæger sig. Det er hele min krop der er opmærksom”. 

Fra Indien til Lyngby

For sjov begyndte Cassandra også at dyrke yoga i 2015. For at blive certificeret yoga instruktør, rejste hun til Goa i Indien. Alene, for første gang i sit liv. Under opholdet fik Cassandra øje på manden med de blå øjne, han var fra Danmark.  

Cassandra rejste tilbage til Sydafrika, det viste sig at være kompliceret at få opholdstilladelse i Danmark. I 2017 lykkedes det og sidste år blev Cassandra gift med Simon. 

Styrken ved klassisk Pilates

“Da jeg begyndte at arbejde i Pilates B som instruktør var klassisk Pilates et helt nyt bekendtskab. Men jeg er vild med det. 

Der er en stor forskel på BASI-Pilates og klassisk Pilates. BASI-Pilates er mere opdelt i isolerede bevægelser end Joe Pilates nogensinde gjorde. 

Man tager en bevægelse og opdeler den i tre. Derfor er der mange flere isolerede øvelser, hvilket er langt fra Joe’s intentioner. 

Jeg ved godt at denne form kan bruges indenfor genoptræning og den hjalp også mig, men det er ikke sådan Joe Pilates har tænkt. I BASI-Pilates varmer du op, fortsætter med footwork, videre til abdominals, legsprings, hipwork, spine, så armene, hele kroppen, sidebends og til sidst back-extension. Du går aldrig fra en muskelgruppe til den næste, men arbejder færdig med alle øvelser for fx. maven førend du går videre til næste sekvens. I klassisk Pilates skiftes bevidst imellem de forskellige bevægelser og muskelgrupper og alle bevægelser er helkrops bevægelser. 

I klassisk Pilates kan du godt lave back-extension i begyndelsen af træningen. For når din ryg er varm, så kan du bruge musklerne i fx. en Teaser. Ja, hovedfokus i Teaseren er mavemusklerne, men bruger du også ryggen holder det dit brystparti åbent og du får den berømte forlængelse af rygsøjlen i øvelsen. 

En smertefri krop skal ikke have øvelserne brækket over, da det begrænser friheden i bevægelsen og kan give øget spændinger og dermed smerter”. 

Selvom Cassandra allerede har stor erfaring i at undervise i Pilates valgte hun at tage uddannelsen som instruktør hos Pilates B og Den Danske Pilatesskole. Den måde Sara Schytz formidler Joseph Pilates øvelserne på, har vist Cassandra en helt anden opfattelse af Pilates som hun gerne vil fordybe sig i.  

At bruge hele kroppen til at styrke og forbedre de svage områder. 

Udover Pilates underviser Cassandra også i Yoga hos os i Lyngby. 

Du kan se og høre Cassandra fortælle om hendes ulykke og genoptræning på Pilates B YouTube side her!