Hvor effektiv er effektiv Pilates?

,

“Efter 10 gange vil du mærke forskellen, efter 20 gange vil du se forskellen, og efter 30 gange har du en ny krop”, sagde Joseph Pilates om den træningsform, han udviklede under navnet “Contrology” og som siden fik hans navn. Det er så effektiv Pilates træning er. Joeseph Pilates tilføjede dog også – “eller du får dine penge retur” – Men det er en helt anden snak.

Og der er noget om snakken. Pilates er rigtig god helkropstræning, der måske ikke lover magiske resultater i løbet af et øjeblik, men som er effektiv, langtidsholdbar styrketræning, der samtidig er skånsom for muskler og led. Men hvor effektivt er det egentlig?

Først og fremmest, er det måske mere nærliggende at svare på, hvad Pilates er effektivt for.

I Pilates træner vi både de store og de små muskler og det hele hænger sammen. Det giver lange, stærke og smidige muskler og sunde led, og det er rigtigt godt for din generelle styrke og kropsholdning. Derfor er Pilates også god for folk, der skal komme sig efter en skade eller en operation, og kan samtidig virke forebyggende på nye skader. Du får også trænet dit åndedræt, og så rummer Pilates også en høj grad af mindfulness-træning. Under træningen er du nemlig nødt til at være til stede i situationen, øvelsen og din krop, og du vil derfor hurtigt opdage, at du slipper alle de tanker, der ellers rumsterer i hovedet i en travl hverdag. Det giver en følelse af lethed efterfølgende – næsten som om du har mediteret.

Hvad Pilates er særligt effektiv for, er din mave, og du vil hurtigt få en mere markeret og flad mave gennem træningen. Det sker af flere årsager. Den hurtige, den som gør, at du kan se det, når du går fra træning, er at de dybereliggende mavemuskler er blevet aktiveret og trækker maven ind, og dine tarme har fået en god gang massage og øget flow af blod og væske. Derudover er alle dine veneklapper og muskelpumper – kaldet venepumper – blevet godt stimuleret, så blodet flyder bedre rundt og dermed dræner eventuel væskeophobning ud af vævet igen. Dette gør at musklerne træder skarpere frem og at maven ikke er udspilet.

På den lange bane vil mavemusklerne trænes og dermed blive større og stærkere, og da vi i alle øvelser aktiverer de tværgående og dybereliggende mavemuskler, vil det give en synligt flad mave. Vi træner selvfølgelig alle musklerne, men til forskel fra meget anden træning som primært træner din 6-pack, så træner Pilates alle musklerne koordineret, symmetrisk og korrekt.

Men mange af os træner måske også for at holde overflødige kilo på afstand, eller måske smide dem, der har listet sig ind på sidebenene igennem årene. Så hvad med den der kalorieforbrænding?

Helt grundlæggende er Pilates styrke- og ikke pulstræning, og du vil derfor heller ikke umiddelbart komme til at dryppe af sved med det samme. En times Pilates vil formentlig være at sammenligne med en rask gåtur, og fedtforbrændningsmæssigt svarer det til ca 500 kcal, afhængigt af din kropsvægt – men lad dig ikke narre. Det konstante flow og muskelarbejde får hjertet til at banke og sveden til at springe.

Pilates er muskelarbejde, hvor du både arbejder med musklen i forlængelse og sammentrækning. Det vil sige, at du kontrollerer musklen øvelsen igennem, og sætter den på konstant arbejde, og så kan pulsen sagtens ryge hurtigt i vejret. Holder du den koncentration i de 55 minutter en typisk Pilatestime varer, vil du komme til at svede.

Som ved al anden muskel- og styrketræning, sker den største forbrænding i at din muskemasse øges, dit blodsukker bliver mere stabilt, dine stresshormoner sænkes (de lagrer fedt), og når hovedet er afslappet og clearet, så har du mere overskud til at spise sundt og fornuftigt i hverdagen. Så du kan sagtens tabe dig ved hjælp af Pilates, men ingen type af motion alene kan ikke gøre det. Vægttab kræver en kostomlægning, søvn og vedholdenhed.

Så det er egentlig dig selv, der gør Pilates hårdt og dermed effektivt. Er du nybegynder eller blot træt og uopmærksom en dag, vil du godt kunne ‘snyde’ dig til at sløse med øvelserne og dermed ikke få lige så stort et udbytte af træningen som på en dag hvor du er fuldt oplagt, koncentreret og fokuseret. Men jo mere erfaren du bliver, jo mere vil du også være i stand til at kontrollere kroppen og fjedrene i øvelserne og dermed presse dig selv yderligere, og så vil du ikke blot kunne mærke øget styrke og velvære, men også se det.

God træning!

Du kan læse mere om Pilates træning her!