Sund Søndag – Butternut squash med ris og grøntsager

,

Quick and simple: Butternut squash med ris og grøntsager

Det er blevet tid til endnu en Sund Søndag, hvor vi hos Pilates B, gerne vil dele vores passion for en sund livsstil med jer. Sund Søndag konceptet giver jer som altid nemme, hurtige, sunde og veganske retter. Vi håber, at du kan bruge opskriften som inspiration til din egen sunde livsstil.

Opskrift

I denne uge står menuen på en simpel, men utrolig lækker omgang Butternut squash med ris og grøntsager. Retten kan nemt tilpasses, så den indeholder lige præcis de grøntsager, som hører til dine favoritter. Opskriften fungerer derfor perfekt som aftensmad til hele familien. Velbekomme!

 

 

 

Ingredienser (ca. 2 personer):

  • 1 Butternut squash.
  • Frosne eller friske grøntsager efter eget valg. Jeg har i denne version anvendt frosne grillede grøntsager fra Lidl.
  • 100 gram ukogte ris.
  • Soyasauce
  • Tørret Chili
  • Spidskommen
  • Salt og peber efter behov.


Fremgangsmåde:

  1. Sæt dine ris til at koge.
  2. Skær din butternut squash i tern. Vend dem herefter i lidt olie og spidskommen. Fordel dem på en bageplade og bag dem i en forvarmet ovn på 200 grader i ca. 20 minutter eller indtil de er gyldne.
  3. Når risene er ved at være færdige, gør da en pande klar med lidt olie. Tilsæt grøntsagerne og steg dem på panden.
  4. Tilsæt herefter risene til panden med grøntsagerne.
  5. Tilsæt nu soyasauce og tørret chili.
  6. Vend ingredienserne på panden sammen og steg dem i nogle minutter.
  7. Smag til med salt og peber.
  8. Samle ingredienserne fra panden med dine butternut squash på tallerkenerne.
  9. Servér retten – velbekomme!

Vi håber du er blevet inspireret og har fået lyst til at forsøge dig med denne lækre veganske ret. Skulle du samtidig have lyst til at dele din oplevelse med os, så læg gerne billedet på din instagram story og ‘tag’ @pilatesbstudio på billedet. Brug også gerne hashtagget #pilatesbcommunity. På den måde kan vi skabe et fællesskab, hvor vi alle kan inspirere hinanden.

Du kan få mere inspiration og læse flere indlæg i vores blogunivers ved at klikke her eller på vores Instagram profil ved at klikke her.

Sunde fakta

300 g dækker cirka halvdelen af dit daglige behov for det vigtige vitamin folat (indtages ofte i tabletform som folsyre). Dette er ekstra vigtigt for dig der er gravid eller gerne vil være det. Folat er dog vigtigt for alle, da vitaminet er vigtigt, når kroppens celler deler sig.

Du får desuden A-, B- og C-vitaminer og en god del kalium, der virker positivt på din væskebalance og kan nedsætte blodtrykket. Kilde:  https://iform.dk/sund-mad/derfor-skal-du-spise-graeskar

—————–

205 grams tilberedt butternut squash indeholde:

  • Kalorier: 82
  • Kulhydrater: 22 grams
  • Protein: 2 grams
  • Fiber: 7 grams
  • Vitamin A: 457% of the Reference Daily Intake (RDI) / anbefalede daglige indtag
  • Vitamin C: 52% of the RDI
  • Vitamin E: 13% of the RDI
  • Thiamine (B1): 10% of the RDI
  • Niacin (B3): 10% of the RDI
  • Pyridoxine (B6): 13% of the RDI
  • Folate (B9): 10% of the RDI
  • Magnesium: 15% of the RDI
  • Potassium: 17% of the RDI
  • Manganese: 18% of the RDI

Kilde: https://fdc.nal.usda.gov/ndb/