Vinterdepression og vintertungsind

udsigt december 2013De fleste, der bor i Danmark ved hvad disse to ord dækker over – enten lide du selv af det eller også gør en af dine kære. Der er dog stor forskel på begreberne og det er vigtigt at vurderes graden selv. Ordet depression er næsten lige så brugt som ordet stress. Og det er nødvendigt at skelne imellem om man er ked af det og utilfreds med sin nuværende situation, og dermed føler sig deprimeret, eller om du decideret lider af en depression? Hvordan kender man så forskel?

Det gør vel egentlig kun du selv dybest inde! Det kræver, at du tør mærke efter helt dybt inde hvor de mørke tanker opstår og at du tør være ærlig. Jeg mener ikke at der skal ses let på disse ting, men en alvorlig depression er en kemisk ubalance i hjernen og noget der vil vende tilbage i tide og utide. Det er lige meget hvor godt du har det og det er alt ødelæggende for det menneske som lider af denne psykiske sygdom.  Det er vigtigt at søge professionel hjælp så du kan få det bedre.

At være deprimeret er noget, der vokser frem inde i dig og er et signal om, at du skal tage dig selv, dine behov og følelser mere alvorligt end du åbenbart gør i dag. Dette kan ramme os alle i hårdere eller mildere grad igennem livet og når vi mindst venter det. Det kan bliver udløst af svære og tunge oplevelser eller begivenheder. Nogle er du bevidst om og andre har du ubevist begravet dybt inde hvor du til sidste ikke kan huske det mere. Det kan for eksempel være et fødselstraume eller fødselsdepression hos nye mødre eller udløste af fysisk eller psykisk stress på arbejdspladsen eller noget der er sket engang for længe siden. Dette er ikke en sygdom, men en tilstand i en periode af livet. Det kan føles alt overskyggende mens du er i det, og kan følge dig i mange år, men det er noget du selv kan ændre på og arbejde dig ud af. Det er hårdt, bestemt, men det er dit valg og ansvar og du kan først ændre det, når du ikke længere ser dig selv som et offer i livet.

Det er vigtigt, at du så tidligt i livet som muligt, finder ud af hvem du er. Hvem er du, når du fjerner alt det udenom? Når du ikke kan gemme dig bag en jobtitel, en forældrerolle, en sejr, en sportsgren eller hvor det ellers er at du normalt hænger dit selvværd og din identitet. Find ud af, at du faktisk bare er et rart og sympatisk menneske der holder af livet – hverken mere eller mindre – og fyld så alt det gode ind i det mens du er her. Når du har haft denne filosofiske og dybe snak med dig selv og alligevel bliver ramt af mørket, så fortvivl ikke. Det gør alle og selv den bedste og det mest harmoniske menneske kan ikke sige sig helt fri for disse tanker og følelser. Accepter det som et grundvilkår i livet, men accepter ikke at blive opslugt af det.

Vintertungsind

I Danmark er det værste næsten, at der er så få solskinstimer i løbet af en uge. Nogle dage er der slet ingen sol fremme og før du ved af det, så har mørket omsluttet dagen og det er kulsort udenfor. Det eneste, der giver lidt lys og genskin i december er julepynten i gaden. Og hvis vi er heldige, så lander der noget kridt hvidt sne som kan give lidt genskin af de sparsomme solstråler og lyse op i natten. Når dette så kombineres med forkølelse, lidt feber og hosten, så drænes de fleste for energi og overskud.

Du bliver måske hurtigere ked af det eller vred og tager tingene mere nært. Mange ved, at de er disponeret for det og en del mennesker har allerede taget konsekvensen og booker hver vinter en rejse til sol og varme for at få ladet op. Hvis du ikke er så heldig, at kunne rejse på enten skiferie eller sommerferie om vinteren, så kan du stadig gøre en masse for at få en bedre oplevelse denne vinter.

Men, hvad kan du så selv gøre nu og her?

Der er nogle simple gode råd som kan hjælpe med at holde dig oven vande indtil græsset igen bliver grønnere og lyset kommer tilbage:

1)Sørg for at komme udenfor hver dag! Det skal helst være imellem kl. 9 – 15 så du får lidt dagslys. Hvis du er på arbejde, så tag jakken på og gå en tur i din frokost pause. Det behøver ikke at være en lang tur du kan for eksempel blot går rundt om bygningen imens du spiser din frokost. Du kan også forlænge den frokost med 30 min og tage en kort let løbetur, et bad og så spise bagefter. Find ud af hvordan det kan lade sig gøre – for det kan det.

2)Et glas vand med en halv presset citron i som det første hver morgen! Mærkeligt nok, så har det vist sig at have en god  dæmpende effekt på depression og angst. Derudover så renser det leveren og det hydrere din krop bedre end vand uden citron. Du skal dog passe på emaljen på dine tænder, så drik det hurtigt og skyld munden bagefter så syren ikke laver skader.

3)D-vitamin er en stor mangel om vinteren, specielt i Danmark. Så få et tilskud af vitamin D så styrker du dit immunforsvar og forbedre din chance for ikke at blive syg og miste energi den vej.

4)Få motion og bevæg dig så meget som muligt. Det gør dig glad, stærk og sund og du har nemmere ved at håndtere kriser i hverdagen. Du bliver mere psykisk robust af at være fysisk robust.

5)Spis sundt og få en masse frugt og grønt – så får du fyldt op at de vigtige vitaminer og mineraler, maven og tarmene har det godt og du bliver mere glad og tilfreds. Tag alle de gode kostvaner fra sommeren med ind i vinteren og spis en masse af de skønne grove og mørkegrønne grøntsager der er fremme nu.

6)Brug tid med din familie og sæt tid af til bare at være stille! Helt stille. Det er okay at sige nej tak til sociale arrangementer og venner for at vise omsorg og tage ansvar for dig selv og dine kære.

7)Gør noget godt for dig selv og hold din personlige hygiejne om vinteren som du gør om sommeren. Tag et langt bad, skrub dig, børst dig og brug tid på at dufte og smøre dig ind i olier og cremer. Det stimulere dit nervesystem og beroliger kroppen og du føler dig frisk og veloplagt bagefter.

8)Vis omsorg og tag ansvar! Både for dig selv, dine nærmeste og hvem du ellers møder på din vej. Det er kun dig selv der kan bryde cirklen – så vær respektfuld og ydmyg og tag del i livet på godt og ondt. Anerkend at kun du selv har magten til at ændre din situation, drop undskyldningerne og offerrollen og sæt dig selv i det lys du gerne vil være.

9)Lav evt. en ”oprydning” i venner og bekendte. Hvem gør dig godt og hvem gør dig skidt? Hvem skal du prioritere og hvem er pludselig ikke så vigtige? Ikke at du kun skal omgive dig med folk som giver dig ret, men hvis nogen sårer dig gang på gang eller er illoyale over for dig, så er det måske på tide at sige fra og farvel.

10)Vær ærlig og åben over for venner og familie om hvordan du har det. Hvis de ikke kan forstå eller respektere dine følelser, så var det måske ikke en rigtig ven alligevel. Det er helt okay og gør dig en erfaring rigere i livet.

11)Søg professionel hjælp til det du ikke selv ved hvordan du skal ændre eller gribe an. Det er ikke skamfuldt at søge hjælp hos en psykiater eller psykolog og behøver ikke at betyder medicin.

12)Nyd det! Nyd tiden, nyd mørket, nyd blæsten, nyd duften, nyd kulden! Se det hele fra en lidt anden vinkel og vælg at nyde det i stedet for at begræde det. Du vælger selv dit perspektiv på livet og sætter rammerne for din lykke. Tiden går, årstiderne skifter og ja, det er smukt at se og  symbolisere livet så fint. En af de vigtigste ting er vel at lære at sige at sige farvel – hvor smertefuldt det end må være – så sig farvel til sommeren og lad vinteren komme med alt det skønne den har at byde på! Og det bedste er, at i dette tilfælde, så kommer sommeren snart tilbage og det er ikke et tungt farvel for evigt, men blot et let ”vi ses snart igen”!

13)Brug de råd du kan bruge og lad være med at bruge tid på resten!